Aantal dagen: 16
Aantal km: 1.537
Tips: Ystad, Sandhammern strand, Autokerkhof Ryd, Nationaal Park Store Mosse en Fjällbacka
Waar denk je aan bij Zweden? Waarschijnlijk zeg je zoiets als Ikea, Zweeds balletjes en Volvo. Nou, wij denken voortaan aan muggen en knots! De muggen zijn hier enorm groot en niet van je af te slaan. Knots zijn kleine vliegjes die bijten en rode bultjes achterlaten. De eerste nacht was het meteen raak. We hadden een mooi plekje in het bos gevonden, onze eerste wildkampeerplek! Buiten zitten hadden ’s avonds al snel opgegeven vanwege de insecten. Overdag zal het vast minder zijn dachten we. Dus de volgende ochtend lekker in korte broek op pad. Het leek wel of er een signaal was afgegeven dat alle muggen zich op ons moesten storten. Na een half uur zijn we letterlijk terug gerend naar de bus. We waren zo vaak gestoken, ik (Susan) alleen al 15x in mijn knieholte! Dat belooft wat voor de rest van Zweden…
We zijn snel naar Ystad vertrokken. Een pittoresk dorpje met gekleurde oude huisjes. Zonder muggen, heerlijk! Daarna via Ales Stenar naar Sandhammern strand gereden. Ales Stenar zijn een soort hunebedden die als een soort kalender gebruikt werden. Niet heel spannend, het blijven tenslotte maar stenen in een kringetje.. Sandhammern strand daar in tegen was super mooi. Het is het mooiste strand van Zweden; lage duinen, hagelwit fijn zandstrand en een blauwe zee. Wauw, hier gaan we even van genieten!
Een ander mooi strand in Zweden ligt iets verderop en heet Knäbäckhusen. Vanuit het bos ben je ineens op een strand dat ook zo op een tropisch eiland gevonden kan worden. Heb je nog trouwplannen? Dan kun je hier trouwen in het kleinste kapelletje van Zweden en je feest vieren op het strand. Romantischer wordt het niet ;) En nee, we zijn daar niet stiekem getrouwd!
Tijdens een aflevering van 3 op Reis hadden we gezien dat er een uniek autokerkhof in Zweden is. Dit bleek in Ryd te zijn en op onze route te liggen. Midden in het bos liggen tientallen oude auto’s uit de jaren 50 t/m 70. Ake heeft daar ooit een stuk grond gekocht vanwege het veen. Hij was erg handig en bouwde er zijn eigen huis, schuur en verschillende machines. Ook met auto’s bleek hij heel handig. Na de WWII waren de auto’s betaalbaarder geworden, maar nog niet van goede kwaliteit en onderhoudsbeurten en pechhulp kende men blijkbaar nog niet. Mensen lieten simpelweg hun auto gewoon achter. Ake ging als ware jutter auto’s her en dar ophalen en bracht deze naar zijn stukje bos. Later gebruikte de nog bruikbare onderdelen voor andere auto’s. Dit is jaren doorgegaan waardoor er overal auto’s staan geparkeerd. Het lijkt net of de mensen even een boodschapje zijn gaan doen, maar nooit zijn teruggekomen. Bijzondere plek om te zien en een walhalla voor coole kiekjes.
Van iets ouds gingen we daarna naar iets nieuws. De duurzaamste stad van Europa; Växjö. Midden in de stad zijn enorme stadstuinen aangelegd waar de restaurants door bevoorraad worden. Ook het vlees komt van naastgelegen boerderijen. Zo zijn er nog vele projecten voor een beter milieu. Schijnbaar heeft de stad 4 centra, maar wij konden er maar 1 vinden en die was niet heel spannend. Erik heeft er wel een travelgitaar gekocht! Hij misten zijn gitaren toch wel heel erg en dit is een mooi klein reisformaatje.
Naast alle muggen hebben we in Zweden gelukkig ook veel andere (leukere) dieren gezien. Helaas geen elanden, die staan al sinds Canada op ons lijstje. Maar wel veel vogels, reeën en eekhoorntjes. De mooiste vogels waren toch wel de kraanvogels. Deze grote vogels brengen hier alleen de zomer door. In de winter is het te koud en gaan ze naar warmere oorden. We hebben ze o.a. gezien tijdens de wandeling in het Nationaal Park Store Mosse. Je kunt hier een prachtige route van 14 km rondom een meer lopen. Grotendeels loop je door het (moeras)bos en je hebt verschillende uitzichtpunten. Er zijn ook kortere routes als je niet zo’n zin hebt in een lange tocht. In Hällekis hebben we een paar dagen later gewandeld. Dit plaatsje ligt bij het Vatern meer, het grootste meer van Zweden. Wij zijn gestart vanaf het uitzichtpunt Kinnekullebygden, maar dat bleek niet heel handig. We hebben bijna een uur gezocht naar het startpunt. Uiteindelijk zijn we er via een deel van een andere route gekomen. Het eindpunt, een uitzichtpunt, hebben we ook niet gevonden. Maar we hadden de GPS bij dus we hebben onze eigen route gecreëerd. We hebben af en toe wel vaker moeite met het vinden van de startpunten in Zweden. Het nieuwe Nationale Park Asnus hebben we zelfs compleet gemist, oeps!
Gelukkig zijn er genoeg mooie plekken in Zweden waar we wel zijn geweest. Zoals in Fjällbacka aan de westkust. Dit is een schattig vissersdorpje waar je in de Koningskloof kunt lopen. In de kloof hangt een groot rotsblok waar je onderdoor loopt. Voor een mooi uitzicht over het dorpje hebben we de Vetteberg beklommen. De route is niet heel moeilijk en binnen een half uur ben je op de top. Het uitzicht was wel super mooi. Helaas zagen we ook dat er regen op komst was. In de regen hebben we toch nog de Världsav wandeling van 5,5 km gelopen. Het was geen lange route dus we waren nog net niet helemaal doorweekt bij terugkomst ;) Onderweg kwamen we langs vele rotstekeningen uit de Bronzen tijd (1.800-500 voor Christus). Bijzonder om te zien dat het zo goed bewaard is gebleven. Vanwege het slechte weer kwamen ook de reeën tevoorschijn. We hebben er 13 gespot, sommige van heel dichtbij. Je loopt hier trouwens ook vaak tussen de schapen tijdens een wandelroute. Erik voelt zich helemaal thuis bij de viervoeters.
Het weer werd de 2e week een stuk minder mooi met als gevolg dat we aardig wat regen hebben gehad. Helaas dus geen meerdaagse kajaktrip, maar we komen vast nog wel plekken tegen waar dat ook mogelijk is. Dit gaf ons wel meer tijd voor de speurtocht naar een nieuwe gasfles. De normale Campingaz flessen hebben ze hier niet omdat dit gas kan bevriezen. We dachten dat we zo een nieuwe fles gevonden hadden, maar dat bleek nog niet zo makkelijk. Óf ze hadden miniflesjes die je tijdens het wildkamperen gebruikt. Óf juist hele grote en zoveel plek hebben we niet in het busje. Na een dag alle winkels afgespeurd te hebben en van hot naar her gestuurd te zijn; geen gasfles gevonden. Wel een verrassend lekkere lunch. Ze zijn hier gek op rare hotdog variaties en wij proberen die graag uit. Deze keer een soort wrap met daarin aardappelpuree en een hotdog. Heerlijk! Uiteindelijk hebben we in Zweden nog wel een geschikt formaat gasfles gevonden, maar niet met een passende fitting voor ons fornuis. De speurtocht wordt vervolgd in Noorwegen.
Ook hebben wij hier het Midsommarfest meegemaakt. De langste dag van het jaar wordt dan gevierd door het maken van een meiboom. Dit is ook het startsein voor de zomer! Daarna gaat iedereen dansen en zingen rondom de boom, inclusief volwassenen. Schijnbaar gaat het liedje over kikkers. Het dansspektakel hadden we gemist, maar het zingen ging tot laat door. Voor de volwassenen is het vooral een drinkfeest, met een gezellig sfeertje dat tot in de late uurtjes doorgaat. De volgende ochtend was het dan ook heel rustig op de camping ;)  Helaas voor de Zweden - en voor ons -  was het zeker nog geen zomer in het Midsommar weekend. Van de Zweden op de camping zijn we te weten gekomen dat het tijdens Kerstmis vaak warmer is in Zweden dan met Midsommar. Koud was het zeker!
Aan het eind van onze Zwedentrip werd het weer gelukkig langzaamaan wel wat beter, zodat we nog enkele mooie fiets- en wandelroutes konden doen. Vanuit de camping hebben we koers gezet richting Noorwegen. Onderweg hebben een mooi plekje gevonden om ons busje te parkeren en de nacht door te brengen. De laatste dag was het heerlijk zonnig en daar hebben we op het strandje lekker van genoten. Goed uitgerust kunnen we aan ons langverwachte Noorse avontuur beginnen!
En? Wat vond je er van? Wil je meer weten, of heb je misschien een foutje gezien?
We vinden het altijd leuk om reacties en tips te ontvangen!