Aantal dagen:  9
Aantal km: 724
Tips: Oslo, Kristiansand, Lindesnes Fyr, Noordzee route
25 juni, de dag dat onze Noorwegentrip begon. Noorwegen staat al sinds Canada bovenaan onze lijst van landen waar we héél graag heen willen. Iedereen die we er over spraken zei dat het zo’n prachtig land is; om iedere hoek weer een ander adembenemend uitzicht. De lijst met dingen die we wilden zien was lang en werd steeds langer. Stiekem waren we een beetje bang dat onze verwachtingen te hoog zouden liggen, maar dat was niet nodig. Want Noorwegen is alles wat ze zeggen en meer. Je valt van de ene in de andere verbazing qua uitzichten, dieren en de hikes zijn zwaar maar zo belonend. Waar moeten we beginnen met vertellen over dit gave land? In het zuiden natuurlijk, in Oslo de stad waar onze trip begon.
In Oslo hadden we een mooie overnachtingsplek gevonden nabij het zomerpark. Er zijn diverse grote parkeerplaatsen, gelegen aan een verfrissend meertje. Erik had zich dan ook al snel in de hangmat aan het water geïnstalleerd. Het was 30 graden, niet echt normaal voor Noorse begrippen. De volgende dag zijn we met de metro (halte Voksekollen) in 30 minuten naar het centrum van Oslo gegaan. Oslo is geen stad met hele bekende bezienswaardigheden, maar de stad heeft wel een heerlijk relaxte sfeer. Je kunt je er prima een dag vermaken. We zijn uitgestapt bij het theater en via het stadshuis (gratis en met mooie muurschilderingen) zijn we naar de boulevard gelopen. Een mooie mix van wonen, werken en vrije tijd. Ook vandaag was het prachtig weer dus het was druk aan het water. Het oude gedeelte van de stad met het fort is ook zeker de moeite waard. Helaas was het fort onder constructie, maar het Armed Forced Museum was wel geopend. Dit museum is gratis te bezoeken en geeft een overzicht van alle militaire inzetten van Noorwegen. Van de Vikingentijd tot nu, je bent er dus wel even mee zoet ;)  Na een paar uur rondlopen in het museum hadden we trek gekregen dus de foodmarket speurtocht kon weer beginnen. Fiskeriet is een leuke foodmarket, maar meer voor de avond. Buiten stonden wel enkele foodtrucks, Thai food it is!
De zoektocht naar het juiste ventiel voor onze gasfles hebben we nog opgestart, maar vrij snel opgegeven. Dat gingen we hier niet vinden en het was veel te mooi weer om binnen te zijn. Wat we nog wel van binnen wilde zien, was het Opera House. Ik (Susan) kreeg meteen zin om naar een mooie voorstelling te gaan, maar dat was echt onbetaalbaar. Een kopje koffie koste al €5,-! Je kunt ook op het dak van het Opera House lopen. Als er niet zoveel bouwputten zijn, heb je een mooi uitzicht over de stad. ’s Avonds hebben we nog in de hippe wijk Grünerlokka met het graffitistraatje Ingensgate rondgelopen. Als afsluiter zijn we naar het Vigeland Park geweest. Gustav Vigeland heeft meer dan 200 sculpturen gemaakt die in dit park staan. Mooie beelden, maar ook wel een beetje rare. Zoals 2 worstelende naakte mannen. De bekendste is het boze jongetje, zijn handje is zo vaak aangeraakt dat het brons goed zichtbaar is. In de avond was het hier heerlijk rustig dus we hadden alle tijd om rond te kijken. We wilden eigenlijk ook naar het mausoleum van Emanuel Vigeland, maar dat is alleen op zondagmiddag open. Waren we een keer niet op zondag in een stad…
In het zomerpark (in de winter is het een geliefd skioord) zie je heel veel zomer langlaufers de berg op komen. Een soort langlauflatten op wieltjes. Heerlijk om naar te kijken; je wordt er namelijk erg gespierd van en het was warm, mooi uitzicht dus! Maar we vonden het zelf ook wel tijd  voor wat actie. We kwamen er al snel achter dat de wandelpaden echt om te wandelen zijn en niet om te mountainbiken! Maar de langlaufpaden zijn wel leuk om op de fietsen. Wandelen kan hier ook heel goed, neem wel navigatie mee. Onze bewegwijzering hield ineens op dus we waren blij met de GPS.
Na 4 nachten in Oslo werd het tijd om langs de kust het zuiden van Noorwegen te verkennen. Onderweg kwamen we een camperwinkel met een zeer behulpzame eigenaar tegen. De gasfles die ze ons in Zweden verkocht hadden was raar en niet te gebruiken in Scandinavië, maar we konden hem wel ruilen voor een reguliere gasfles met een goede aansluiting. Yes, eindelijk weer gas! Konden we onze fishcakes (Noorse delicatesse) warm eten.
De grootste zuidelijke stad is Kristiansand. We hadden er weinig van verwacht, maar het was echt een leuk stadje. Het heeft de grootste kerk van Noorwegen, helemaal van hout gemaakt, heel erg mooi. Op het schiereiland Odderøya zijn prachtige strandjes waar je van het zonnetje kunt genieten. Als je zoet water wilt, ga dan zeker naar Baneheiaen en Ravnedalen park. Mooi parken/bossen met zwemmeertjes. Daar hebben we niet gezwommen, maar wel in het meer van Stemtjøen. ’s Avonds werden we weer opgegeten door de muggen, maar we hebben wel heerlijk in alle rust daar geslapen. De volgende dag hebben we om het meer gelopen met een prachtig uitzichtpunt over het meer.
Het zuiden van Noorwegen staat bekend om z’n pittoreske havendorpjes zoals Mandal. Leuk om een uurtje rond te wandelen, maar verder valt er niet veel te beleven. In dorpje Flekkefjord zie je veel Nederlandse historie terug. De VOC had namelijk een handelsverdrag met Noorwegen. Er zijn zelfs veel Noorse woorden die van het Nederlands afstammen vanwege dit verdrag. Het zuidelijkste puntje van Noorwegen de vuurtoren (fyr) van Lindesnes was uiteraard ook een stop. Hier hebben we onze eerste late hike gedaan. Rond 21.00 uur zijn we vertrokken en na een prachtige zonsondergang lagen we om 01.30 uur in ons bedje. Heerlijk rustig ook, rond dit tijdstip. Dit smaakte naar meer!
De mooiste hike die we in het zuiden gedaan hebben, ligt aan de Noordzee route bij de kust van Åna-Sira en heet de Brufjell hike. Het is maar 8 km op en neer, maar wel behoorlijk steil op sommige stukken. De route lijdt naar een grot, die zoals alles hier ooit door trollen is gecreëerd. We dachten dat we niet meer verder naar beneden konden, maar we konden de grot niet vinden. Toen zagen we mensen van heel ver beneden komen. Oh oh daar moeten we dus heen.. Was wel even spannend om aan de touwen en beugels naar beneden te klimmen. Na wat zoeken vonden we dan eindelijk de grot met een super gaaf uitzicht! De terugweg ging gelukkig wat makkelijker.
Aan de westkust van het zuiden werd het landschap heel anders. Vlak en zonder bergen, met veel hobbelige weggetjes. We hoorden al een paar dagen een raar geluid in het dashboard als we over hobbels reden. Het klonk als glas wat brak, maar we hebben geen glas bij en al helemaal niet in het dashboard. Nadat we bij de zee over een wildrooster reden (de koeien stonden op het strand), viel er bij de koppeling ineens een mes uit het dashboard! Bijzondere verrassing.. Dat was dus het rare geluid dat we al een paar dagen hoorden. We zijn benieuwd wat het dashboard nog meer voor ons in petto heeft ;)
Stavanger, een studentenstad waar geen student te bekennen was, stond als laatste op de planning voordat we de bekende hikes van Noorwegen gingen doen. Het is een klein stadje met mooie witte, houten huisjes en gekleurde restaurantjes. Leuk om even doorheen te struinen, maar we keken vooral uit naar de bekendste hike uit deze regio; Preikestolen. Een hike van 2 uur heen en 2 uur terug, met een hoogte van 605 meter. Hoe we deze hike hebben ervaren, lees je in het volgende blog!
En? Wat vond je er van? Wil je meer weten, of heb je misschien een foutje gezien?
We vinden het altijd leuk om reacties en tips te ontvangen!