Aantal dagen: 8
Aantal km: 903
Tips: Nationaal Park Česky Raj, Český Krumlov en het Lipnomeer
Na alle Poolse indrukken en het avontuur bij de garage was het tijd voor een nieuw land; Tsjechië. Gezien we op tijd in Praag moesten zijn, hebben we het oosten van het land overgeslagen, maar er was nog genoeg moois te zien in het westen en zuiden van Tsjechië.
In het UNESCO Nationale Park Česky Raj, ook wel het Boheems Paradijs genoemd, hadden we met onze vrienden Saskia en Hens afgesproken. We keken er erg naar uit om weer lekker bij te kletsen én naar het pakketje wat ze bij zich hadden. We hadden namelijk een drone (DJI Mavic Air) bij hun laten bezorgen! Voordat we op reis gingen twijfelden we al of we een drone wilde kopen en in Noorwegen waren we heel enthousiast geworden over de drone van Marika en Jonas. In Nederland bleken ze (gek genoeg) het goedkoopst dus het was een ideale oplossing dat Saskia en Hens deze konden meenemen. Maar eerst was het tijd om bij te kletsen tijdens een wandeling in het park! In het park ligt een natuurreservaat genaamd Prachovské Skály met bijzondere rotsformaties. We kozen voor de twee uur durende route. Al kletsend liepen we door het bos met de vele trappen en nauwe kloven met hier en daar een prachtig uitzicht over de rotsformaties. Een soort witte pilaren die hoog boven de bomen uitsteken. Bijzonder om te zien!
Via Airbnb hadden we een appartement geboekt net buiten het centrum van Praag. Op een beveiligde parkpeerplek lieten we ons busje achter. Wel een beetje raar om er een paar dagen niet in te slapen. Maar het appartement zag er goed uit en wat een heerlijke douche, zonder drukknop of muntjes, genieten! ’s Avonds zijn we in de buurt een hapje gaan eten en drinken. Na enkele liters bier en flessen wijn was het tijd om terug te gaan, een beetje lallend, want dit waren we niet meer gewend! We spraken af dat we niet te laat naar het centrum zouden gaan. Het moet geen twaalf uur worden..
Om vijf voor twaalf verlieten we de volgende dag het appartement, toch iets later dan verwacht ;-) Maar de drone was inmiddels wel getest door de mannen en het beviel goed! Het was zaterdag, dus super druk in Praag. Pff… wat een mensen en vooral al die enorme groepen. We werden er een beetje gek van. Toch is het gelukt om de hoogtepunten van de stad (de Praagse burcht, het Oude Stadsplein, het Wenceslausplein, de Astronomische klok (in de steigers), de Karelsbrug en de Joodse wijk Josefov te zien.
Op iedere hoek van de straat werd de lekkernij van Tsjechië verkocht; Trdelnik. Een soort deegrol met kaneel en suiker die je naar wens kunt vullen met softijs, slagroom, chocolade of aardbeien. Dat moest natuurlijk ook uitgeprobeerd worden en ze waren heerlijk! Volgens Hens is een bezoek aan een stad niet compleet, als je niet ergens bent op- of ingeklommen voor een stadsoverzicht. Tegen zonsondergang hebben we dus een van de oude stadstorens (Powder Tower) beklommen voor een prachtig (en rustig) uitzicht over de stad. Inmiddels hadden we trek gekregen en Saskia en Hens wilden ons trakteren op een lekker stukje vlees, dat sloegen we natuurlijk niet af :-)
De volgende ochtend om 6.00 uur was het helaas al weer tijd om afscheid te nemen. Het Praag weekend zat er alweer op! Het waren twee hele leuke dagen die veel te snel voorbij gingen, maar we kunnen er weer even tegenaan. Al hingen Saskia en ik een week later alweer een half uur aan de telefoon ;-)
Wij hebben die ochtend nog even genoten van de luxe van het appartement en daarna zijn we gaan rijden naar het zuiden van Tsjechië. Bestemming Český Krumlov, een UNESCO werelderfgoed stadje. Onderweg zijn we gestopt bij twee mooie kastelen; Červená Lhota en Hluboká nad Vltavou. Het dashboard had ook nog een paar verrassingen; een tandenstoker en een kaartje voor een veerboot. Zou er nog meer in verstopt zitten?
Gezien Český Krumlov op de UNESCO lijst staat besloten we voor de busladingen aankwamen het stadje in te gaan. Om te beginnen bij het kasteel wat boven het stadje uittorent. Helaas waren ze er hier al vroeg bij, rond half tien kwamen de eerste bussen al aan. Vooral Aziaten zijn gek op alles wat op de UNESCO lijst staat. Ze willen ieder hoekje vastleggen met mega grote dure camera’s die ze overal heen zwaaien dus je moet soms opletten dat je niet wordt geraakt door een camera of een selfiestick! Pff, niet helemaal ons ding. Gelukkig waren er vele mooie rustige zijstraatjes die door de hordes toeristen werden overgeslagen. Op het drukste moment zijn we terug gegaan naar het busje om tegen zonsondergang weer terug te lopen voor nog wat mooie kiekjes.
Laatste bestemming in Tsjechië was het Lipnomeer. Een groot stuwmeer in Zuid-Bohemen. Het is een populaire vakantiebestemming gezien je er goed kunt wandelen, fietsen en uiteraard watersporten kunt beoefenen. Wij besloten ook even vakantie te vieren (het was heerlijk weer) en drie dagen op de camping te verblijven. Eindelijk een camping waar we mochten barbecueën dus dat hebben we twee dagen gedaan! Overdag lekker geluierd, met de drone gevlogen en we hebben aan de overkant van het meer gemountainbiket. We waren alleen vergeten te kijken hoe laat de boot ging dus we moesten drie kwartier wachten. Beetje een vroege pauze want we hadden pas drie kilometer gehad.. De route was niet heel duidelijk aangegeven, maar met de GPS kwamen we er wel uit. Eerst hadden we veel geasfalteerde bospaadjes, maar daarna hebben we nog goed modder kunnen happen. Die barbecue hadden we dus wel verdiend ;-)
Eigenlijk was een week tekort en hebben we veel moois in het oosten van Tsjechië overgeslagen. Een reden om ooit nog eens terug naar dit mooie land. Na de heerlijk warme dagen zijn we doorgereden naar Oostenrijk en daar was de herfst al in volle gang. We hebben zelfs in de sneeuw gelopen, daarover de volgende keer meer!!
En? Wat vond je er van? Wil je meer weten, of heb je misschien een foutje gezien?
We vinden het altijd leuk om reacties en tips te ontvangen!