Aantal dagen: 17
Aantal km: 1.323
Tips: Rovinj, Plitvice en Krka watervallen, eiland Brac
Kroatië was één van de landen waar we een lange lijst van hadden met plekken die we wilden zien. Daarnaast hadden we ook erg veel zin om nog wat zonnestralen mee te pakken. De zon was er zeker! Toen we bij de kust aankwamen, voelde het direct als zomer. Zomer nummer vijf of zo van 2018?! ;-) Dertien jaar geleden ben ik (Susan) met vriendinnen naar Medullin geweest. Een hele leuke vakantie, maar we hebben niet veel van het land gezien. Zelfs de Plitvice watervallen waren te ver, het strand was toch net zo leuk? Na dertien jaar wachten, kon ik samen met Erik eindelijk meer van Kroatië gaan ontdekken!
Istrië is de één van de bekendste streken van het land en dat was te zien. Overal appartementen, campings en verhuurbedrijven van auto’s en boten. Dit was toch wel even wennen. Het eerste land tijdens onze reis wat voornamelijk afhankelijk is van toerisme. Toch waren er half oktober nog maar een paar campings open in de hele streek. Gelukkig ook één bij Rovinj. Een oud en sfeervol stadje, waar we graag naar toe wilden. We konden vanaf de camping naar het centrum lopen, dus we zijn er drie keer geweest. Het is een heerlijk stadje om doorheen te dwalen, te eten in een van de vele pittoreske restaurantjes en te genieten van het prachtige uitzicht over zee. Het is dan ook zeer fotogeniek dus we hebben veel foto’s gemaakt. Met één van de foto’s hebben we (Erik) zelfs een fotowedstrijd op Instagram gewonnen! Volgend jaar mogen we vier nachten kosteloos in een 4* resort verblijven. Hoe gaaf is dat!
Gezien we van diverse mensen hadden gehoord dat er flinke boetes worden uitgedeeld op wild kamperen, durfden we het de eerste week niet zo te proberen. Na Rovinj gingen we op zoek naar een andere camping, maar dat was nog best een uitdaging. Uiteindelijk kwamen we op een campingresort uit, schijnbaar de beste camping van heel Kroatië. Het voelde zeker aan als een resort met het zwembad (infinity pool), de bijbehorende bar en de luxe douches. Je kon er ook nog eens goed snorkelen. We hebben hier dus een aantal dagen lekker van genoten! Onderweg naar dit paradijs zijn we gestopt bij het stadje Pula, wat bekend staat om het amfitheater en een zeer oude tempel. Een leuk stadje om even te stoppen.
Na Istrië gingen we een paar dagen het binnenland in. Hier vonden we ons eerste gratis én legale plekje in Kroatië. Het was een simpel grasveld, maar wel omgeven door bomen met prachtige herfstkleuren. In het binnenland is het een stuk frisser, waardoor je ook veel meer ziet van de herfst.
Daarna was het dan toch echt tijd voor de Plitvice meren. Een paar dagen eerder hadden we ontdekt dat het Nationale park toch niet zo duur is, als we in eerste instantie dachten. De prijs op de website was in Kuna in plaats van in Euro’s. De entree was dus geen €155,-, maar €22,-! We konden het ons ook al niet voorstellen dat het zo duur was, maar in Noorwegen had het heel goed gekund. We waren ‘s ochtends rond negen uur in het park waardoor het de eerste uren heerlijk rustig was. We hadden ingang twee genomen, deze is sowieso veel minder druk dan ingang één. We besloten route H van 4-6 uur te volgen, hierdoor zouden we het meeste van het park zien. De herfst was hier volop aanwezig; alle bomen hadden prachtige herfstkleuren! Volgens ons is dit de mooiste tijd van het jaar om het park te bezoeken en ook veel rustiger dan in de zomer. Er zijn zestien meren en heel veel watervallen. Erg mooi om te zien! In de middag werd het een stuk drukker, maar we konden af en toe de drukte ontwijken door andere paadjes te zoeken. De meeste bezoekers lopen alleen over de houten paden terwijl het zeker de moeite waard is om ook een keer een trap naar boven te lopen. Na zo’n acht uur lopen hadden we ieder paadje wel gehad en waren we 21 km verder. Tijd om het park te verlaten :-)
Terug naar de kust en de warmte! We hebben hier vooral van het mooie weer genoten en de vele dorpjes en steden bezocht, zoals Zadar, Trogir, Split. Ze zijn stuk voor stuk oud en erg mooi, maar na twee van dat soort plekken heb je het wel een beetje gezien. Daarbij is zo goed als alles in Kroatië UNESCO erfgoed. Bereid je dus voor op massa ladingen toeristen! Trogir vonden we het leukste. Het is een knus stadje met overal romantische eettentjes die zich in oude ruïnes bevinden. Planten groeien eromheen wat het erg gezellig maakt.
We hebben voornamelijk de kustroute gereden en die is prachtig. Soms loopt de weg echt direct langs de zee! De verschillen tussen Istrië en de rest van Kroatië zijn groot. Buiten Istrië zie je veel vervallen huizen, veel meer troep en is het duidelijk dat de mensen het hier minder breed hebben. Bijzonder om zo’n groot verschil in één land te zien.
We waren nog niet uitgekeken op de natuur dus we hebben ook Nationaal Park Krka bezocht. Sommige zeggen dat het niet meer de moeite waard is als je bij Plitvice bent geweest, maar daar zijn we het zeker niet mee eens! Krka voelde Eftelingachtig aan en er is veel meer diversiteit aan watervallen. Het park is ook uitgestrekter, daardoor is het wel een beetje onduidelijk waar je moet zijn. De inwoners maken hier goed gebruik van en proberen van alles te verkopen. Van complete dagtochten, betaalde parkeerplekken redelijk van de ingang af, tot boottochtjes naar de ingang terwijl je daar prima met de auto kunt komen. We zijn eerst naar de hoofdingang gegaan om daar twee uur te wandelen. Daarna kun je met hetzelfde kaartje ook de andere plekken bezoeken. Wij kozen voor Roški Slap; een waterval met heel veel laagjes. Hier kwamen we twee Engelse tegen die we eerder op de gratis camperplek hadden ontmoet. We besloten samen de wandeling om de waterval te maken en dat was erg gezellig!
Een reis in Kroatië is eigenlijk niet compleet als je niet op een eiland bent geweest. Wij kozen voor Brac, een klein idyllisch eiland met prachtig helderblauw/groen water en schattige dorpjes, waarvan Bol het meest bekende is. Volgens een aantal sites komt hier de beaumonde van Kroatië vakantie vieren in de zomer. Uiteindelijk is het een klein stadje met een lange promenade langs de zee. Het is hier (in het najaar) veel minder druk en overal zijn gave wild kampeerplekken te vinden. Al zijn de wegen er naar toe niet altijd heel geschikt voor ons busje… Uiteraard hebben we ook het bekende puntje van het Zlatni Rat strand bezocht. En dat puntje zie je natuurlijk het mooist vanuit de lucht. Dronio mocht de lucht weer in om mooie kiekjes te maken!
Na alle zonneschijn kregen we een aantal dagen flink onstuimig weer. Eén nacht lagen we letterlijk te schudden in ons busje, zo hard waaide het. We hadden nauwelijks geslapen. De volgende ochtend dachten we bijna dat we het hadden gedroomd. Het was stralend weer! Bizar dat het zo snel kan veranderen. De dagen dat we in Dubrovnik waren, heerste er een flinke storm, code rood. Gelukkig hadden we een beschutte plek op de camping waardoor we niet al te veel merkte van de wind. In de stad was dat wel anders! De stad is vooral bekend doordat hier de opnames van de serie Game of Thrones zijn gemaakt, maar wij vonden de enorme golven veel interessanter :-) De golven waren echt heel  hoog wat veel bekijks opleverde. Sommige personen stonden alleen iets té dichtbij waardoor ze ineens helemaal doorweekt waren. Gelukkig stonden wij een paar meter verder!
Kroatië is een mooi land, maar we zijn blij dat we nooit in de zomer hier zijn geweest. Het moet hier dan afgeladen vol zijn en dat is niet echt ons ding. Vanaf oktober is er wel vaak al veel gesloten, wat het soms een trieste indruk kan geven en de inwoners zijn soms wat toerist-moe. Er zijn wel ontelbaar veel mooie plekjes voor een strand yogasessie met zonsondergang en dat maakt voor ons veel goed. Kroatië is ook echt een kattenland. We zijn gek op die dieren, maar tot nu toe is het ons nog gelukt om ze allemaal achter te laten. Dat is maar goed ook, anders zou ons busje helemaal vol zitten ;-)
En? Wat vond je er van? Wil je meer weten, of heb je misschien een foutje gezien?
We vinden het altijd leuk om reacties en tips te ontvangen!