Aantal dagen: 14
Aantal km: 2.985
Tips: Ribe, vuurtoren en strand bij Vester Vidsturp, Møn Klint, Hillerød camping​​​​​​​
Na enkele dagen in Nederland vertoefd te hebben kon de echte trip op 26 mei beginnen! Uiteraard werden de nodige traantjes gelaten bij het afscheid, maar mijn moeder (van Susan) had geluk, ze kon 2x afscheid nemen. Binnen een uur stonden we namelijk weer op de stoep, groene kaart vergeten.. We kwamen erachter dat we die nooit gehad hadden van de verzekering en dus ook in Frankrijk zonder hadden rondgereden. Tot zover de goede voorbereiding.. Uiteraard was het een zaterdag en konden we de verzekeraar niet bereiken, dus na nog een keer afscheid genomen te hebben toch maar vertrokken (de 1e werkdag daarna is alles netjes opgelost. Dus geen zorgen, we rijden veilig rond in Europa). Het plan was om via Duitsland naar Denemarken te gaan, maar het leek er meer op of we in Friesland waren beland met plaatsnamen zoals Wollersumer en Schneverdingen. Kleine gehuchtjes waar we hebben overnacht en van het heerlijke weer hebben genoten. Maar in Hamburg aangekomen wisten we het zeker, we zijn in Duitsland! Een leuke stad met een mooie mix van oude en moderne gebouwen, bijzondere wijkjes van hippe buurt tot hoerenbuurt en een haven met wijds uitzicht. Een tip: ga er niet op zondag naar toe, want dan blijkt alles potdicht te zijn :-)
Toen we Denemarken in reden dachten we toch weer even dat we de verkeerde afslag hadden genomen. Het leek echt op Nederland, Friesland of Zeeland. Overal weilanden, koeien, rust en zee. Oh ja en alle voortuintjes waren ook perfect in orde, die structuur deed ons toch echt aan ons thuisland denken. Tijdens een fikse onweersbui hadden we mooi de tijd om meer te weten te komen over Denemarken en gelukkig is het zeker meer dan een Nederland look-a-like! Sowieso handig om te weten is dat je vanzelf een mooie route rijdt als je de margriet bordjes volgt. Dit is de lievelingsbloem van de koningin en komt langs alle bezienswaardigheden van het land. Deze komt ook langs Ribe, het oudste stadje van Denemarken en stond als eerste bij ons op het programma. Je gaat er echt even terug in de tijd met de schattige houten huisjes en kinderkopjes. Heerlijk om een paar uur rond te struinen. Er is ook een Viking museum, maar dat leek ons wat teveel op kinderen gericht dus dat hebben we overgeslagen.
De zon scheen inmiddels weer volop, dus kom maar op met die mooie stranden! Hvide Sande, een prachtig wit (Hvide) zandstrand lag op de route dus dat moest even uitgebreid bekeken worden. Het water was nog wel erg koud zo aan het eind van de lente, brr… Een ander mooi strand is bij het dorpje Vester Vidsturp, al kan het zijn dat je hier wel wat meer vindt dan alleen schelpen. We waren naar dit dorpje gereden vanwege de oude vuurtoren die bovenop een klif stond. Toen we aankwamen boven op de klif hadden we een prachtig uitzicht op de zee, het strand en de vuurtoren. Wat we wel vreemd vonden is dat de weg vermelde dat je naar een kerkje ging, er was alleen geen kerk te bekennen. Wel een begraafplaats. Er lagen daar nog mensen begraven uit 1700, maar ook uit 2015. Een zeer oud kerkhofje dus. Vooraan stonden veel grafstenen bij elkaar, gek dat die zo bij elkaar gezet zijn dachten we nog. Eerst maar eens naar de vuurtoren, door de hoge duinen duurde het bijna een uur voordat we waren. De vuurtoren is niet meer in gebruik en zal ergens in de komende decennia waarschijnlijk niet meer te beklimmen zijn, gezien de duinen waarop de vuurtoren is gebouwd langzaam aan het afbrokkelen zijn.
In de avond hebben we een korte yogasessie op het strand gedaan om vervolgens helemaal zen nog een strandwandeling te maken. Ineens zagen we de bekende witte hekjes van het kerkhofje boven op de klif. Wij enthousiast wijzen en kijken, oh ja daar staat ons busje ergens. Een vrouw dacht dat we naar het hekje halverwege de klif keken en zij zei dat het kerkhof langzaam afbrokkelt. Ze vertelde doodleuk dat er een dag geleden nog een schedel op het strand was gevonden! Als je goed kijkt, zie je zo de botten uit het duin steken. Euh oke, heel fijn om te weten.. Na een paar seconden goed kijken vonden we inderdaad meerdere botten die toch wel verdacht veel op mensenbotten leken.. een beetje luguber.. We begrepen nu wel waarom die losse grafstenen vooraan het kerkhof stonden, die waren blijkbaar heel naar beneden gekomen en weer bovenop gezet. Na een prachtige zonsondergang hebben we gelukkig toch rustig kunnen slapen, zonder bezoek van verdwaalde geesten ;-)
We hebben niet alleen maar geluierd en van de zon genoten (al vonden we dat we het wel verdiend hadden na al die regen in Frankrijk). Na een flinke opknapbeurt van de fietsen moesten deze getest worden! Mountainbiken is hier wel wat anders dan wat wij gewend zijn, vaak zijn het hele korte technische routes van bijv 6 km. Zit je er net lekker in, is het al afgelopen. Snappen wij niet helemaal de logica van. Het scheelt dat we zelden vanaf de camping/camperplek de route konden starten dus met de heen en terug km’s werden het toch nog leuke ritjes. In het Nationale Park Lille Møse (het park voor het spotten van wild) wilden we flink gaan wandelen. Bepakt en bezakt en met de verrekijker in de aanslag hadden we na enig zoeken het beginpunt Tofte Skov gevonden. Na 50 m kwam de teleurstelling, er staat een groot hek om het park en het is niet de bedoeling dat je erin gaat. Je kunt wel de verschillende uitzichttorens beklimmen. Dat viel wel even tegen! Op sommige plekken hadden ze nog wel een korte wandeling en bij een plek zagen we ook een ‘illegaal’ paadje lopen. Daar moesten we natuurlijk even gaan kijken en we hadden geluk: van dichtbij hebben we een Golden Eagle gezien. Hij had alleen niet zo zin in foto’s dus hij vloog snel verder weg.
Waar je wel super mooi kunt wandelen is bij Møns Klint, de kliffen van het eiland Møn. Het is wel verstandig om een routekaart te pakken of je moet zo enthousiast zijn als wij en gewoon beginnen. Uiteindelijk hadden we alle wandelpaadjes daar gehad, al hadden we nog geen trap afgeklommen. Gezien je de kliffen het beste kunt zien als je de 500 traptreden naar beneden loopt, ging het dus iets mis. We waren een beetje verdwaald, GPS niet bij en we hadden geen ontvangst. Na ruim 2 uur flink bergop en bergaf lopen zagen we eindelijk ons busje weer staan! Wat waren we blij :-D Na een welverdiende lunch in de verkoelende schaduw, was het eindelijk tijd om de kliffen vanaf het strand te bewonderen. Het was echt prachtig en we hadden het gevoel op een subtropisch eiland te zijn, zo mooi was het. Het strandje staat bekend als een bekende fossielenplek. Wij hebben ze niet gevonden, maar we waren ook meer geïnteresseerd in het uitzicht.
Daarna hebben we een aantal dagen op de mooiste camping ooit overnacht; Hillerød camping. Na een zeer warm ontvangst van de Nederlands Taco en de Deense Annette hebben we een heerlijke douche onder de regendouche genomen. Er was een complete landelijk ingerichte keuken en de verse kruiden kun je uit de tuin halen. Zelfs het afwassen was genieten, zo mooi was het aangekleed. Buiten waren meerdere terrassen vol met palm-, citrus- en olijfbomen dus je hebt het gevoel dat je in Zuid-Europa bent! Het prachtige Frederiksborg is op loopafstand van de camping en je kunt met de trein naar Kopenhagen. In het weekend staat zelfs de koffie voor iedereen klaar, wat wil een mens nog meer :-)
Als je met je camper geen behoefte aan een camping hebt, dan zijn de boerderijen in Fly (stierenboerderij van de familie Østergaard Pedersen) en in Nørre Alslev bij Inga en Paul echte aanraders en beide gratis als je geen voorzieningen nodig hebt. Het mooiste overnachtingsplekje in de natuur was zeker op het eiland Alrø, direct aan het water kun je parkeren. Wat een uitzicht! Er zijn wel wat naaktzwemmers op leeftijd, dus soms is het slim de andere kant op te kijken ;-)
Natuurlijk hebben we de hoofdstad Kopenhagen en de leuke stad Aarhus niet overgeslagen tijdens onze tour, maar daar over meer in het volgende blog!
En? Wat vond je er van? Wil je meer weten, of heb je misschien een foutje gezien?
We vinden het altijd leuk om reacties en tips te ontvangen!