Als je zin hebt in een wat onbekendere citytrip dan is Aarhus zeker een aanrader! Het is de tweede stad van Denemarken en een echte studentenstad. Op dinsdagochtend stapten we in de auto om er zeker van te zijn dat alles open was. Onderweg zagen we wel veel gesloten winkels/woonboulevards wat we heel vreemd vonden. En ja hoor, het bleek een feestdag te zijn; vaderdag. Helaas waren alle winkels dus gesloten. Parkeren was hierdoor wel gratis wat dan wel weer handig was. We hadden geen zin om met ons busje het centrum in te rijden, dus die hadden we geparkeerd bij de universiteit. Met de mountainbikes zijn we naar het centrum gefietst, lekker naar beneden roetsjen. De terugweg zou minder snel gaan..
In het centrum hebben we de fietsen goed op slot gezet en zijn we te voet verder gegaan. De stad heeft een mooie oude kerk met een gezellige markt erom heen. Er zijn talloze plekjes om iets te eten of drinken, maar wij gingen natuurlijk op zoek naar de foodmarkten. Als je ons een beetje kent dan weet je dat we gek zijn op eten. Ik (Susan) vooral op koken en bakken, Erik is vooral van het opeten. Iedere supermarkt in het buitenland vind ik altijd erg fascinerend en ik kan uren rondlopen in de grote ketens. Het liefst zou ik alles uitproberen :-) Erik wordt er soms een beetje gek van, want even snel boodschappen doen is er niet bij.
Maar terug naar Aarhus en de foodmarkten. Er zijn twee foodmarkten; Aarhus Central Food Market (deze is wat chiquer en meer gericht op dineren) en Aarhus Street Food (is wat alternatiever, groter en gezelliger). We zijn bij beide geweest, gelukkig waren ze allebei open ondanks de feestdag. Aarhus Street Food was wat ons betreft zeker de leukste plek. Na lang twijfelen hadden we eindelijk een keuze gemaakt en hebben we dit lekker aan de lange tafels in de zon opgegeten. Er zijn meer dan 30 stalletjes met eten uit de hele wereld, van Mexicaans tot Indisch en uiteraard ook Deens. Wij kozen voor Aziatisch; Erik gele rijst met biefstuk in pittige saus en ik had een noodlesoep met eend. Je kunt Aarhus Street Food vinden in de oude busgarage bij Aarhus Rutebilstation.
Daarna hebben we onze fiets weer gepakt en wilde we naar het Openluchtmuseum gaan. Helaas bleek het museum nog maar een uurtje open te zijn dus dat vonden we te kort. De Botanische Tuinen liggen erachter, maar dat is eigenlijk gewoon een park dus niet heel bijzonder. We zijn verder gefietst naar het leuke oude wijkje Latiner Kvarteret. Daar hebben we heerlijk rondgestruind in vintageshops en graffitistraatjes. Gezien het al laat werd zijn we daarna begonnen aan de terugweg, omhoog naar de universiteit. Als je meer tijd hebt ga dan zeker shoppen in de leuke winkelstraat. Daarnaast is er nog een leuke haven en als het mooi weer is kun je iets buiten het centrum heerlijk aan het strand liggen.
Op een van onze laatste dagen in Denemarken zijn we naar Kopenhagen gegaan. Vanaf de camping in Hillerød ben je in 15 minuten lopen bij het treinstation. Met de trein ben je in ongeveer 30 minuten in Kopenhagen en er gaat iedere 10 minuten een trein. 12 jaar geleden ben ik tijdens mijn studie ook in Kopenhagen geweest, dus ik was erg benieuwd of er veel veranderd was. We waren deze keer op een vrijdag en het was geen feestdag (jippie eindelijk!). Het was wel giga druk, vooral met toeristen. Ik dacht de weg naar het centrum nog wel te weten, maar we liepen toch echt de verkeerde kant op. Tot zover mijn goede geheugen en richtingsgevoel. Erik had natuurlijk een app met de kaart en info van Denemarken dus dat ging beter. Triposo, heet deze app en je kunt er alle toeristeninfo van steden bekijken en downloaden, heel handig. Het stadshuis kwamen we als eerste tegen en hier hebben we dan ook een kijkje genomen. Een imposant gebouw met een glazen dak. Vervolgens zijn we door de bekende winkelstraten naar de haven gelopen; Nyhavn. Zeer toeristisch, maar wel een mooie plek met alle gekleurde restaurantjes en huisjes aan de kade. We wilden naar het standbeeld van de kleine zeemeermin lopen, maar we hadden niet zo’n zin in de grote stroom toeristen
En we begonnen trek te krijgen dus het was tijd om weer op zoek te gaan naar een foodmarket! Torvehallerne bleek de plek te zijn. Het was even zoeken en best een eind lopen, maar we liepen door een mooi park en door leuke wijkjes. De foodmarket bleek wat kleiner dan verwacht en er werd vooral veel eten gekocht om het thuis te bereiden. Maar we hadden een smørrebrodtentje gespot! De roggebroodplakjes (Deense lekkernij) waren rijkelijk belegd met wat je maar wilde. Ik ging voor de zalm en Erik voor de fishburger, met een lokaal wit biertje. Het was de duurste lunch in tijden, maar wel erg lekker! We hadden eigenlijk bedacht om kajaks te huren bij The Green Kayak. Als je het zwerfafval wat je onderweg tegenkomt meeneemt, kun je ze kosteloos huren. Dat vonden wij een goed initiatief, maar het was al eind van de middag en ze sluiten om 17.00 uur.
We besloten om naar de hippiewijk Christiania te gaan. Daar aangekomen bleek er heel veel veranderd in de afgelopen jaren. 12 jaar terug waren er vooral oudere hippies uit de jaren ’70 te vinden en was het echt een beruchte wijk. Nu liepen er vooral hippe studenten rond die het wel heel interessant vonden om te laten zien dat ze drugs gebruikten. Overal waar je keek lagen de stapels marihuana klaar voor de verkoop. Niet echt een wijk die wij leuk vinden. Verderop was het wel wat rustiger en had je meer gezinnen die in vervallen huizen wonen. Een bijzondere wijk zullen we maar zeggen. Tot slot zijn we naar Christianslot gelopen waar we gratis met de lift naar boven konden voor een mooi uitzicht over de stad. Leuk om te zien waar we overal gelopen hadden. Aan het eind van de dag hadden we er 19 kilometer op zitten dus het was wel weer mooi geweest voor vandaag. Kopenhagen is zeker een leuke stad, maar ook erg druk en toeristisch. Onze voorkeur gaat dan ook zeker uit naar Aarhus!
En? Wat vond je er van? Wil je meer weten, of heb je misschien een foutje gezien?
We vinden het altijd leuk om reacties en tips te ontvangen!