Aantal dagen: 26
Aantal km: 1.526
Tips: Algarve, Tomar en Porto
Portugal; het land waar we besloten om deze trip te maken. Om precies te zijn in Lissabon tijdens een stedentrip. Het was ook het laatste land van onze reis en we konden ons geen beter land hiervoor voorstellen. De weersverwachtingen zagen er goed uit en het ging goed met het reisbudget, tijd voor een beetje vakantie ;-)
We begonnen bij een klein idyllisch plekje Pego do Inverno, een klein meertje met een waterval in het binnenland. Het viel ons meteen op dat het niet zo druk was als in Spanje, maar dat beeld veranderde snel toen we aankwamen in Tavira. Een kustplekje wat bekend staat om het strand (Priha Barril) met de 100 ankers ter nagedachtenis aan de visserij. Het was hier afgeladen druk en met veel moeite vonden we nog een plekje. We hadden wel een prachtig uitzicht over de zee en leuke buren. Even op de koffie duurde vier uur ;-) Ze waarschuwden ons dat het heel erg druk was in de Algarve en dat het hier nog makkelijk was om een plek te vinden. Dat voorspelde niet veel goeds.. We hadden gehoopt op gave wildkampeerplekken. In het laagseizoen wordt dat hier namelijk gedoogd.
Toch vertrokken we vol goede hoop richting de Algarve, maar we maakten eerst nog een tussenstop in Faro. We vonden een leuke camperplaats, niet gratis maar wel met een zeer vriendelijke eigenaar. Hij heeft ons nog geholpen met de lekkage van de schoonwatertank en ons afgezet bij een wandelgebied in het natuurpark Ria Formosa. Het lunchtentje was achteraf gezien echt boven budget, maar we hadden heerlijk gegeten! De stad Faro vonden we niet heel spannend, maar er is wel iets opmerkelijks te zien; Capela dos Ossos. Een kapel gemaakt uit menselijke botten… Ja je leest het goed, menselijke botten! Bijzonder sfeertje daar, met al die schedels overal om je heen. Ze hebben in Portugal meerdere van deze kapellen, maar wij vonden één wel voldoende ;-)
De Algarve is niet zoals in Oost-Spanje helemaal volgebouwd met hotels en vakantiehuizen. Hier is de natuur met z’n prachtige kliffen en helderblauwe water volop aanwezig. Al zal het hoogzomer best druk zijn met zonliefhebbers en wandelaars. We begonnen in Arco de Albandeira. Dit is nog niet zo bekend in de Algarve, vooral in het laagseizoen is het heel rustig. Toch is het een prachtige plek en zeker het bezoeken waard! We hadden heel veel drukte verwacht, maar we hebben de nacht daar alleen doorgebracht :-) Eigenlijk was het helemaal niet zo druk in de Algarve, met ons kleine busje konden we makkelijk off-road naar de afgelegen plekjes met een fenomenaal uitzicht. Alle grote campers stonden op enorme parkeerplaatsen met soms honderden bij elkaar. Wat een heerlijk gevoel om daar aan voorbij te rijden ;-) Uiteraard zijn we op de bekende plekken zoals Praia da Marinha, Lagos en Ponta da Piedade geweest, maar het allermooiste was de grot van Benagil. Het was even een uitdaging om er te komen, in het laagseizoen kan dit namelijk alleen per sup en de branding was erg sterk. Erik moest dus flink peddelen en ik hield de camera droog (gelukkig hadden we een dry bag bij ons). Na flink wat peddelen en een paar keer omslaan (de Portugese wateren zijn toch wat wilder dan de Bossche stroompjes) waren we er dan eindelijk. Wauw, wat was dit gaaf! Een grot met bovenin een groot gat wat ontstaan is door erosie. We waren er in de ochtend dus de zon scheen precies naar binnen, magisch.. Vooral omdat we hier helemaal alleen waren en volop konden genieten van deze gave plek!
Voorafgaand aan deze reis hadden we een aantal dingen bedacht die we graag tijdens de reis wilden doen, zoals beren spotten (Finland), gletsjer beklimmen (Noorwegen) en dolfijnen spotten. Dat laatste was nog niet gelukt en we waren wat vroeg in het seizoen. Gelukkig vonden we één bedrijf wat wel open was; Marilimitado, een onderzoekerscentrum van biologen in Sagres wat ook tours verzorgd. Met zes anderen gingen we op een rib boot op zoek naar dolfijnen. Na ruim een uur zoeken werd ons geduld beloond! We zagen de gewone en de gestreepte dolfijn :-) Heel gaaf om ze te zien! Onderweg zagen we ook nog enkele vogels zoals de Jan-van-Gent, aalscholvers en zelfs papegaaiduikers. Een super leuke tour bij een goed bedrijf wat het belang van de dieren voorop stelt.
Na het meest zuidwestelijke puntje van Portugal (Cabo de Sao Vicente, ook bekend als het einde van de wereld) bezocht te hebben, was het tijd om de Algarve te verlaten en richting het noorden te rijden. Al ging dat niet altijd even soepel.. Zo was ik (Susan) zo slim geweest om ons buiten te sluiten terwijl alle spullen nog binnen lagen en hadden we op het strand een lege accu. Gelukkig waren we niet de enige camperaars en samen konden we het busje weer aan de praat krijgen. Uiteindelijk hebben we hier wel wat dagen aan verloren, maar we hebben hierdoor ook veel behulpzame (locals) ontmoet en leuke tips voor onderweg gekregen!
Sintra is een van de bekendste steden van Portugal vanwege de kleurrijke paleizen. Het lijkt een beetje of je in een Disneybos loopt waar je ineens een geel, rood of met tegeltjes bedekt paleis tegenkomt. We hadden alleen niet echt het goede moment uitgekozen. We waren er in het weekend en het was druk! Daarom besloten we één paleis goed te bekijken en verder gewoon wat rond te wandelen in het bos. Onze keuze was gevallen op het Nationaal Paleis Pena met een prachtig park vol met vijvers, rozentuinen en heel veel bomen en planten die in bloei stonden. Een mooi gezicht! Naast het grote paleis is er ook een chalet van de Grafin van Edla, dit is prachtig versierd met kurk en bast. Het paleis zelf was ook bijzonder, vooral heel kleurrijk en veel ruimtes waren ingericht waardoor je een goed beeld kreeg van het leven van toen.
Een wat onbekendere stad is Tomar, deze ligt in het midden van het land. Het is een mooi sfeervol stadje met schattige straatjes waar het nog lekker rustig is. We hebben afgelopen jaar al veel kastelen en paleizen gezien, maar een groot klooster ontbrak nog. Laat hier nou net een heel mooi en bekend klooster zijn ;-) Convento de Cristo uit 1160, was ooit het hoofdkwartier van de Tempeliers en is als een van de weinige gebouwen nooit in handen van de Moren terechtgekomen. Het is echt een dorp op zich met veel binnenplaatsen, een kapel, eetzaal, keuken, voorraadkamers, tuinen, slaapkamers, kasteel en een hele grote tuin. Het was indrukwekkend groot en hebben er ons wel wat uurtjes vermaakt. Er stond nog één andere bezienswaardigheid op het programma; het lucifermuseum. Als je gek bent op luciferdoosjes (wie is dat nou niet..) dan moet je hier naar toe. Zo’n 40.000 verschillende doosjes kun je hier kosteloos bewonderen.
Tussen alle drukte van de stad zochten we steeds het strand op en hebben we heerlijke stranddagen gehad! Het leek wel zomer met iedere dag een strakblauwe lucht en 24 graden :-) Ook konden we hier vaak op het strand slapen, wat wil een mens nog meer!
Na drie weken Portugal begon langzaam het eind van onze reis in zicht te komen, maar we hadden nog een aantal mooie stops; Porto, Bom Jesus in Braga en Nationaal Park Peneda-Gerês. In Porto hebben we ons als echte citytrippers gedragen, we zijn er zelfs twee dagen geweest! We  hebben heerlijk geluncht, zijn uiteten geweest en uiteraard hebben we port gedronken bij een port tour van Sandeman. De port beviel ons goed dus de tweede dag kochten we een flesje om die in de zon in het park op te drinken. Nu was het ‘wachten’ op het mooie avondlicht voor foto’s. Ondertussen werden we vermaakt door een steeds grotere groep mensen die acro-yoga aan het doen waren. Het ‘wachten’ was het waard, de kiekjes zijn goed gelukt, al zeggen we het zelf ;-)
Bom Jesus in Braga is een groot bedevaartsoord met 557 trappen. In de fonteinen op de trappen worden alle zintuigen uitgebeeld en alle kappelletjes geven de kruisvaart van Jezus weer. Een mooie plek om te zijn en we hadden de beentjes weer even getraind!
Onze laatste stop in Portugal was Nationaal Park Peneda-Gerês. Vanaf het dorpje Soajo kun je mooie wandelingen maken zoals de Trilho da Lei de Deus (pr 28) van ±14 km en 670 hoogtemeters. Prima te doen en het is een mooie route over kleine paadjes door het bos en verlaten ‘zomerdorpjes’. Daarna zijn we doorgereden naar Lindoso en daar zag het er wel heel bekend uit voor mij. Ik herinnerde mij dat ik (Susan) daar ooit met mijn familie op vakantie ben geweest. In het dorpje had de tijd stil gestaan, in ruim tien jaar tijd was er niks veranderd en de oude huisjes voor mais en graan stonden er uiteraard ook nog steeds.
Na deze dag sloeg het weer om, het werd een stuk kouder en er was veel regen voorspeld. Tijd om naar huis te gaan...
En? Wat vond je er van? Wil je meer weten, of heb je misschien een foutje gezien?
We vinden het altijd leuk om reacties en/of tips te ontvangen!